سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دهی داخلی

 

لینک دهی داخلی چیست؟

یکی از مباحث مهم در سئو و بهینه‌سازی سایت، لینک‌دهی داخلی و خارجی است. لینک دهی داخلی به این معناست که ما ربات های جست‌وجو و کاربران را از یک صفحه‌ی سایت، به صفحه های دیگری از همان سایت هدایت کنیم. در واقع ما با این روش، اعتبار یک صفحه‌ی پربازدید از سایتمان را به صفحه‌های دیگر سایت نیز منتقل می‌کنیم و سبب افزایش بازدید در صفحات دیگر سایت می‌شویم.

 

انواع مختلف لینک های داخلی سایت:

لینک دهی داخلی یا Internal Linking  که یکی از روش‌های موثر در بالا رفتن بازدیدهای یک سایت می‌باشد، به روش های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم...

 

·       لینک سازی صفحه‌ی اول سایت

 

قطعا صفحه‌ اول هر سایتی، پربازدیدترین صفحه‌ی آن سایت است زیرا کاربر در هنگام ورود به سایت ابتدا صفحه‌ی نخست را مشاهده می‌کند. شما می‌توانید صفحات و محصولاتی که قصد دارید بازدید بیشتری داشته باشند را در صفحه اول لینک کنید. نوع طراحی و چیدمان صفحه‌ی اول بسیار مهم است و لینک دهی باید به گونه ای صورت گیرد که در دید و دسترس کاربر قرارباشد.

 

·       لینک دهی از صفحاتی که بازدید بالایی دارند

 

هنگامی که یک صفحه‌ از سایت بازدید بالایی دارد می‌توانید مانند مورد نخست صفحه‌های دیگر را در آن صفحه لینک کنید و کاربران و ربات های جست‌وجوی گوگل را از آن صفحه به بخش‌های دیگر هدایت کنید.

 

 

·       قرار دادن لینک های مهم درHeader  و Footer سایت

 

لینک‌سازی در منو و پاورقی سایت یکی از روش های کاربری در لینک‌های داخلی و دسته‌بندی موضوعات است. در این روش شما با بخش‌بندی مطالب سایت، این امکان را به مخاطب می‌دهید که صفحه‌ی موردنظر خود را راحت تر پیدا کند و اعتبار صفحات مختلف بین همدیگر تقسیم شوند.

 

·       لینک دهی در دل متن

 

لینک‌سازی درداخل محتوا یکی از رایج‌ترین روش‌های اینترنال لینکینگ است. شما می‌توانید با لینک‌کردن یک صفحه، روی عبارتی داخل متن، مخاطب را برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر یا دستیابی به مطلبی که پیش‌نیاز متن کنونی است، به صفحه ی موردنظر منتقل کنید. همچنین به ربات‌های گوگل کمک می‌کنید که بدانند چه ارتباطی بین صفحات سایت شما وجود دارد.

 

 

 

قواعد و نکات مهم در لینک دهی داخلی:

 

·       در ایجاد لینک‌های داخلی زیاده روی نکنید

نباید در صفحات خود بیش از حد لینک‌سازی کنید زیرا با این کار تجربه‌ی کاربری خوب و مناسب کاربر را از دست می‌دهید. همچنین ربات‌های گوگل نسبت به سایت شما بدبین می‌شوند و بر رفتارهای شما حساسیت نشان می‌دهند.

 

·       در جای مناسب لینک قرار دهید

برای لینک‌های خود مکانی را انتخاب کنید که در دید کاربر باشد و کاربر دسترسی بهتری به لینک داشته باشد. همچنین از قرار دادن لینک در میان موضوعات بی‌ربط و متفاوت خودداری کنید و سعی کنید هدف اول شما راهنمایی بیشتر کاربر باشد.

 

·       با کلمات کلیدی اصلی سایتتان لینک بدهید

باید در لینک‌ دهی خود از کلمات کلیدی مرتبط خود استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را دریافت کنید و سئوی سایت را بالا ببرید.

 

·       لینک های داخلی تان no follow نباشد

به هیچ وجه نباید تگ نوفالو را به لینک های خود اضافه کنید وگرنه موتور جست‌وجو سایت شما را نادیده می‌گیرد و از دادن اعتبار و رتبه به آن سایت خودداری می‌کند. تنها صفحاتی که اهمیتی برای شما ندارند و یا قسمت هایی که به دلایل وجود مشکلاتی در آن صفحه نمی‌خواهید ربات‌ها آ ن را ببینند، بایدno follow  باشند.

 

·       کاربران را از صفحات جدید به صفحات قدیمی هدایت کنید

شما می‌توانید محتواهای قبلی سایت را با مطالب جدید خود به روزرسانی کنید و باعث فراموش نشدن آنها بشوید. با این روش صفحات قبلی سایت هم کاربر دریافت می‌کند و علاوه بر افزایش بازدید این صفحات، بازدید قسمت‌های مختلف سایتتان تعادل می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

مشکلاتی که ممکن است در لینک دهی داخلی بوجود بیاید

 

صفحات بدون لینک یاOrphan Page :

صفحاتی که هیچ لینکی در آن ها وجود ندارد نزد گوگل به عنوان  Orphan page یا صفحات یتیم شناخته می‌شوند. در این صفحات کاربر هیچ دسترسی به بخش‌های دیگر ندارد و این نزد گوگل غیرعادی است.

 

لینک های داخلی شکسته یاInternal broken links :

منظور از لینک شکسته لینک‌هایی است که به هر دلیلی از دسترس خارج شده‌اند و وقتی کاربر بر روی آن ها کلیک می‌کند با صفحه‌ی 404 روبه‌رو می‌شود. وجود این صفحات در سایت توسط گوگل یک امتیاز منفی محسوب می‌شود و حتما باید این مشکل در سایت اصلاح شود.

 

لینک های صفحات redirect شده را اصلاح کنیم

وقتی صفحه‌ای را ری‌دایرکت می‌کنیم باید لینک‌هایی که به صفحه‌ی قبلی اشاره دارند را نیز اصلاح کنیم تا هم کاربر و هم ربات‌های جست‌وجو به صفحه‌ی جدید منتقل شوند و همچنین صفحه‌ی جدید اعتبار و رتبه‌ی گوگل را دریافت کند نه صفحه‌ی از دسترس خارج شده.

 

 

تفاوت لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی:

 

همانطور که گفته شد لینک دهی داخلی (Internal Linking) یعنی لینک‌هایی که به محتوای یک سایت واحد اشاره می‌کنند.

در مقابل لینک دهی خارجی External Linking)) یعنی لینک‌هایی که به محتوای یک سایت دیگر اشاره می‌کنند. این لینک‌ها هر دو برای الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل مهم هستند و برای نتیجه‌گیری سریع‌تر و بهتر باید از هر دو روش لینک‌سازی استفاده کرد.

لینک‌سازی خارجی می تواند ترافیک زیادی از بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند و نقش مهمی بر سئوی سایت دارد. لینک خارجی به این معناست که سایت‌های دیگر برای سایت شما اعتبار قائل هستند و در میان موضوعات سایت خود به مطالب سایت شما اشاره می‌کنند. با انجام هر دوی این روش‌ها بهینه سازی موثری برای سایت خودتان انجام خواهید داد.

 

 

جمع‌بندی:

 

با رعایت نکات مهم لینک دهی داخلی می‌توانید حجم زیادی از کاربران را به بخش‎های مختلف سایتتان هدایت کنید. ممکن نیست که بتوانید فقط از طریق لینک خارجی مخاطبان را به سایت خود جذب کنید و از لینک‌های داخلی که مانند زنجیرهایی پیج‌های سایت را به هم متصل می‌کنند غافل شوید. لینک‌دهی‌های خارجی و داخلی هر دو برای سایت مهم و حیاتی هستند و با ایجاد صحیح هر دوی این روش‌ها به راحتی می‌توانید به رتبه دلخواه خود دست یابید.